לימודים

...................................................................................................................






זכרונות מתקופת הלימודים מהמרצים שלי 



עמירה ערן

למדתי אצל איתן גינזבורג שאני מספר עליו כאן בהמשך את הסמינריון רעיונות פורצי דרך בתולדות האנושות,  והעבודה הסמינריונית שלי הייתה על מנהיגותו של משה רבנו. התכנית שלי הייתה להרחיב את העבודה הזאת לעבודת מ.א. בהנחייתו של איתן, אבל אז שמחתי לגלות שמתקיים קורס של עמירה ערן בנושא מנהיגותו של משה רבנו. כמובן שלקחתי את הקורס, ובהמשך עשיתי את עבודת המ.א. על מנהיגותו של משה רבנו בהנחייתה של עמירה. ההנחייה שלה הייתה תובענית ומאתגרת,  והיא גרמה לי לעשות את העבודה בשמחה ובעניין. לאחר שסיימתי את הלימודים המשכתי את הקשר עם עמירה, ולתקופה קצרה הייתי עוזר הוראה שלה במכללת לוינסקי .

זה קישור לעבודת המ.א. שלי







שרון ביקשה מכל אחד מהסטודנטים להביא לשיעור מסמך מקור שהוא מוצא בביתו
אחת הסטודנטיות הביאה מכתב שכתבה דודתה לילי על קרטון של קופסת ופלים כשהיא הייתה בת ערובה באסון מעלות.
כשהחיילים פרצו לילי נהרגה והמכתב הוכתם בדמה
החייל שמצא את המכתב  נתן אותו למשפחתה.
הראיתי את המכתב הזה לחברי דוד קסוס שהיה אז האחראי במשרד החנוך לקשר בין בתי הספר והמוזיאונים
והוא דאג שהמכתב יגיע לאוצר המוזיאון  לתולדות מעלות 




שרון גבע מארחת את חברתי מירה קני פז שמספרת על סיפרה רק הילדות אינה מזדקנת









רינה דודאי בסיור שהיא לקחה אותנו למוזיאון בקיבוץ לוחמי הגטאות





מכתב ששלחתי לרינה דודאי בעקבות מאמר שלה שפורסם בספרו של שי פרוגל חינוך לאמנות

קראתי את המאמר שלך בספר "חינוך לאמנות", אני חושב שזה רעיון נהדר לשוחח עם תלמידים לאחר שנים רבות כדי לבדוק איך השפיעו שיעורי הספרות על התפתחותם . אני הייתי תלמיד שלך בגיל מבוגר, ואני יכול להעיד, שהקורסים שלמדתי אצלך היו עבורי חוויה מכוננת, במובן שבו הבנתי את המשמעות של ההתבוננות.

אמי התעוורה בזקנתה, ובשנותיה האחרונות ניהלנו היא ואני שהייתי בנה היחיד, שיחות רבות על התבוננות על העולם למי שאינו יכול לראות. אמרתי לה שלא העיניים רואות אלא המוח, וטענתי שהעיניים הן בסך הכל מצלמה, אבל כל מה שנחשב לראייה והתבוננות נעשה במוח, ולכן במובן מאוד עמוק היא בעצם רואה. חשבתי בהקשר הזה על המחזה אדיפוס המלך שלמדתי אצלך ושעליו את כותבת במאמרך. במיתולוגיה היוונית שעומדת בבסיס המחזה, נמצאת התפיסה שהאדם לא יכול לשלוט בגורלו, זאת היות שהגורל נקבע על ידי אלות המזל העיוורות. על פי התפיסה הזאת, אדיפוס לא היה יכול לשלוט בהשתלשלות העניינים ולכוון אותם,  אלא היה יכול רק להתבונן על מעשיו בדיעבד ולהבין אותם.

הפרשנות שלי היא, שכאשר כך קרה, אדיפוס הגיע למסקנה שהוא לא זקוק לעיניו כי הן לא מועילות לו להבנת מה שחשוב באמת דהיינו להתבוננות. אחרי שהוא עיוור את עצמו הוא  הפך להיות כמו הנביא העיוור תרסיאס שידע להתבונן על המציאות יותר טוב מכל אדם אחר.

גם במה שפרויד קרא תסביך אדיפוס מדובר על רצח וגילוי עריות, וגם בתסביך כמו במחזה התהליך הוא פסיכולוגי התפתחותי ולא נתון לשליטת האדם.  בסופו של דבר, גם המחזה וגם התסביך נפתרים ביכולת התבונות משופרת על החיים, ובמובן הזה  ועל פי הפרשנות הזאת, אדיפוס המלך הוא לא סיפור עצוב.

כפי שכתבת לגבי השיר של פוגל, אני מאמין שלמדתי ממך לפתח "סוג של התבוננות , סוג של קשב ללא נראה שבנראה". ניסיון התבוננות שכזה  הוא לדוגמא קולאז' שבניתי במהלך הקורס משתי תמונות שמשלבות בין הסיפור "עקבות" של אידה פינק עם תמונה של עקבות בשלג שצילמתי בבית הקברות העתיק של ורשה.

בספור עקבות פינק מתבוננת בתצלום ישן ומטושטש ונזכרת באנשים שגרו פעם בצריפים שהיו משני צדי העקבות בשלג, ומול התצלום הישן הזה העמדתי  תמונה של עקבות בשלג בין שתי שורות של מצבות . 





סרטונים שבניתי בקורס של רינאי דודאי התמודדות פואטית עם טראומה






ביחד עם עפרה מקובר ניהלנו את  "יחד מורים" שבמסגרתו שיבצנו תומכי הוראה לבתי ספר. 
את ההשתלמות למתנדבים עשינו בסמינר הקיבוצים בתמיכתו ובעידודו של שי פרוגל.
כשקיימנו את הכננס השנתי של המתדבים בסמינר הזמנו את שי להרצות .
 בקישור ההרצאה שלו





ויקיפדיה:



מאמר של אלון גן על השאלה מדוע לא נתנו לביטלס להופיע בארץ














מעיין הגשים לי חלום ללמוד את האיליאדה והאודיסיאה
זה היה אחד מהקורסים המעניינים ופוקחי העיניים שלמדתי אי פעם








למדתי אצל איתן את הקורס רעיונות פורצי דרך בתולדות האנושות.
איתן השתתף בקרב על סואץ
איציק בונים ממשמר הנגב שלח לי את הסרט המלא
בניתי מתוך כמה תמונות סרטון ללא קול שבו רואים את האימה שעברה על איתן




שלום עכשיו הלכה למעשה שעשה איתן גינזברג ההומניסט ואיש הרוח 
איתן היה מ"פ במילואים של פלוגה שעשתה בט"ש (בטחון שוטף) בגדה, כשאחד מתפקידיה היה לעשות סיורים ומעצרים בכפר שנחשב לעוין ומסוכן. איך שהתחילו המילואים איתן נכנס לכפר לבד וברגל וביקש לשוחח עם המוכתר. כשהם נפגשו הוא שאל את המוכתר למה הכפר שלו כל כך עוין. המוכתר השיב שזה בגלל הסיורים והמעצרים הבלתי פוסקים שעולים על העצבים של התושבים. איתן עשה איתו הסכם שהמעצרים יופסקו ובמקום להכניס לשם כוחות גדולים יעבור שם מדי פעם סיור מבלי להפריע לתושבים, והמוכתר הבטיח בתמורה שהתושבים יפסיקו להתפרע ולתקוף את החיילים.
כך עברו המילואים בשקט ובשלווה עד שהסיפור נודע בפיקוד. איתן נשפט על חריגה מסמכות והודח מתפקידו כמ"פ בחטיבה.

 









אמנון יובל









תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

תוכן העניינים

עמית

צילומים שלי