המשפחה המורחבת של אמא שלי


תמונת מסמכים וסרטונים מהמשפחה המורחבת של אמא שלי













סבא מוריץ ניסל האבא של אמי. אני מעריך שהתמונה הזאת היא בערך מ- 1930.

לסבא מוריץ ולשני הגיסים שלו היה בהונגריה בתחילת המאה בית מסחר סיטונאי גדול. כשאמי סיפרה לי על כך היא לא ידעה את המילה 'סיטונאי' ואמרה 'אנגרו'. העסק הלך מצוין והם הרוויחו הרבה כסף, אבל היתה להם בעיה כי היה ברור שמוריץ לא ידע להיות סוחר. הוא שנא את המסחר וכנראה שהיה תמים, אחד כזה שקל לסדר אותו, ללא ספק תכונה גרועה ביותר לסוחר. את המסחר הוא כאמור שנא, אבל היתה לו אהבה גדולה לברזל. יום אחד הוא ראה מסגריה שמוצעת למכירה, ובלי לחשוב הרבה הוא קנה אותה, ומאז, בכל רגע פנוי הוא ייצר שם להנאתו מוצרים מברזל. הגיסים שמחו ואמרו שטוב שהוא משחק עם השטויות שלו שם במסגריה במקום לעשות נזקים בבית המסחר.

ואז הגיע המשבר הגדול של 1929 והעסק פשט את הרגל. שלושת הגיסים טיכסו עצה איך להמשיך, ואחד מהם שאל את מוריץ: תגיד מה קורה עם המסגריה שלך? אולי אפשר לעשות עם זה משהו? וכמו שאומרים במחוזותינו תו קט זה לונג סטורי שורט, המסגריה הפכה לבית מלאכה ומבית מלאכה לבית חרושת, ותוך כמה שנים עבדו שם 300 פועלים בהחלט מפעל גדול במונחים של הזמן ההוא. מוריץ היה המנכ"ל ואלה היו השנים המאושרות של חייו.

אמי סיפרה שמוריץ היה עוזר לכל פועל שפנה אליו כי כאמור הוא היה איש טוב ורך, ןהם קראו לו 'אופו' כלומר אבא בהונגרית. אבל כל זה נגמר כשהגרמנים פלשו להונגריה והחרימו את בית החרושת. הפועלים גויסו לז'נדרמריה ההונגרית הפשיסטית ותוך זמן קצר סבא מוריץ וסבתי הלן גורשו לאושויץ ונרצחו שם.

אמי בכתה כשסיפרה איך אף אחד משלוש מאות הפועלים לא נקף אצבע לעזור לאופו.

אמא שלי היתה אומרת שהיא בטוחה שהוא היה אוהב אותי, ומאוד כאב לה שהוא לא זכה לראות אותי. לפי דעתה הייתי דומה לו . 



מצאתי באינטרנט תמונה של אנשים שהצטלמו בדיוק באותו המקום שבו הצטלמו בזמנו סבא וסבתא
אדם הלר כותב על התמונה הזאת:

I believe but am not certain that the photos were taken in Borsec (Romanian) Borszek in Hungarian, where our families used to vacation—I have been there –last time in 1999 with Annie, Ocsi, Ephi and Ilana. Borszek has many (bad tasting) mineral water springs and the baths were said to be curative, the water was also shipped and sold. In 1999 Borszek was miserably run down, even decrepit, little remained of its glory.

We had family living in and near Borszek, but I do not know how we were related. Izvorul Aurel means in Romanian  The Spring of Aurel. Its water is like soda water with a taste of hydrogen sulfide. 





סבא וסבתא עם אדם ואני







סבא מוריץ האבא של אמא שלי











סבתא הלן האמא של אמא שלי









החתונה של מטיאש ואדית




הדוד רוז'ה אבא של אדית



סבתא הלן עם אנדריש




מטיאש עם רלי






























סרטון













אדם עם אילנה יעקובי
















Here is a picture of Jonah, Boaz and Rebecca all dressed up for the Bar Mitzva of Boaz.











אני בבר מצווה שלי









פרי בברית המילה של גדי









משפחות הלר וסלומון





  אצ'י סלומון


 אני וגדי סלומון



אילנה סלומון






עם בונדי  ופיטיו מרמור





בונדי ומירה מרמור








פירי האחות של סבתא של מלכה 
האמא של מלכה הייתה מבקרת אותה ברומניה כל שנה. פיריקה רוקחת במקצועה הייתה עיוורת בשנותיה האחרונות.


בונדי מרמור אחיו פיטיו וזאבי מרמור רינה טייכמן


בונדי מירה זאבי מרמור  פולי ואילן בלומנטל

בונדי אולגי ומלכה



  המשפחה המורחבת של אמא



כל ה"שבט" באמצע האחות של סבתא הלן ,משפחות שרבו ומרמור.
למטה משמאל: בונדי אולגי זלדה , רובי
מימין למטה: רענה ולידה פיטיו


יום הולדת כל המשפחה 1937










מטיאש בלנקה ונלי



נלי ובלנקה








מטיאש ובלנקה











מטיאש ונלי




אדם שלח לי את ספר הטלפונים מקלוז' וכתב:

These are fascinating! Note that in 1941 my uncle Dr. Heller Jozsef was listed as “orvos” meaning physician not as “fogorvos” meaning dentist. His telephone number was the same as that of my father 12-92 even though his address was in a suburb of Cluj. His address changed in 1943. As far as I remember the apartment of your parents on Petofi Street was in a new building –they lived on a higher floor –possibly 2nd (2 floors above ground) and had large glass windows. 


עץ משפחה שאדם בנה  



יעל טור טייכמן אני זאב מרמור סילביה מרמור מלכה טייכמן פינס אבי פינס











































תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

תוכן העניינים

עמית

צילומים שלי